De vraag die ik nog te vaak krijg: ‘BUUN?’

‘Wat is dat dan, Buun?’
Ik hoorde de vraag net iets vaker dan me lief is, de afgelopen drie jaar. Als je wil schrijven, moet je jezelf wijsmaken dat iedereen straks je tekst gaat lezen. Anders breng je het nooit tot de laatste zin. En natuurlijk is de gebruikelijke ontnuchtering pijnlijk, zodra blijkt dat zelfs je vrienden je tekst niet onder ogen krijgen, maar dan is het werk in ieder geval al volbracht. Het probleem met een gebrekkige naamsbekendheid van Buun is dat we uiteindelijk het risico lopen dat schrijvers niet eens meer aan het werk beginnen.

Buun wil al zolang het als cultureel jaarboek bestaat een podium zijn voor schrijftalent. Een doorgeefluik voor mooie, lange en doorwrochte artikelen. Maar als er alleen maar mensen op dat podium staan, en niemand ervóór: waartoe zijn wij dan op aarde?

Zo erg was het allemaal nog niet – geen enkele andere regionale uitgave verkocht jaar na jaar zoveel exemplaren. We werden gelezen, maar we konden de signalen niet negeren. Simpelweg omdat het jammer is dat die prachtige artikelen niet door meer mensen gezien worden dan door ons vaste, trouwe publiek. Oplossing: meer naamsbekendheid. Want het concept was goed, vonden we, dus we wilden niets veranderen aan de inhoud. En over de vormgeving waren we ook al tevreden.

Wat we uiteindelijk bedachten, klinkt simpel. We verkopen Buun als ‘dikste magazine van Venlo’, in plaats van als ‘cultureel jaarboek’. We gooien op social media alvast stukjes van de aansprekendste artikelen de lucht in. We verplaatsten de uitgave en presentatie naar achteren: dichterbij de belangrijkste verkoopmomenten in december. We zoeken, als aanvulling, gericht naar ‘jonge’ onderwerpen. We organiseren kleine activiteiten (een tentoonstelling hier, een lezing daar). En natuurlijk is er een nieuwe website.

Geen oplossingen waar je een marketingbureau voor hoeft in te huren. Niets geniaals. Maar het werkt. De verkoop stijgt. Het aantal lezers dus ook – en daar gaat het om. Dat als al die goede schijvers uit Venlo en omstreken op de Buun staan op te treden, dat de zaal dan vol staat. Dat verdienen ze.

De vraag die ik nog te vaak krijg: ‘BUUN?’
Frans Pollux

Frans Pollux

redacteur


Frans Pollux (1977) is schrijver, muzikant en programmamaker bij L1.

Meer artikelen van Frans Pollux